zondag 13 november 2011

Verkeer in Griekenand


Ieder land waar we door reizen heeft men wel zo zijn eigen gebruiken in het verkeer, maar Griekenland is toch wel bijzonder. Het Griekse autoverkeer is allesbehalve overzichtelijk en rustig. Er wordt weliswaar niet getoeterd, maar het is ons niet duidelijk hoe de verkeersregels geïnterpreteerd moeten  worden. In Meteora hadden we al gemerkt dat parkeerverboden niet gelden – ook niet als er een verbodsbord staat. Ook dubbelparkeren is geen enkel probleem. Wegen voor éénrichtingsverkeer kunnen ook prima in twee richtingen gebruikt worden. Het dragen van een helm op brommer of motor is geen thema. Inrijverbod? Geen probleem – daar kun je best door heen.
In Athene was het niet minder erg. Busbanen? Die zijn lekker breed – daar kunnen wel twee auto's naast elkaar op rijden. Vluchtstroken worden gebruikt als inhaalstrook! Rechts inhalen is sowieso geen enkel probleem. Maximumsnelheden lijken er niet te zijn eerder minimumsneheden. Zelfs flitspalen worden  met enorme snelheden voorbij gereden. Geen enkel gebod of verbod lijkt hier gehandhaafd te worden.
Wij hebben de verbodsborden op een gegeven moment maar geïnterpreteerd als “niet zo heel erg als je...”  of “het is niet zo wenselijk als je...” En het rijdt een stuk makkelijker als je je aanpast aan het Griekse verkeer. Maar tot onze verbazing zagen we op de snelweg in Athene dat er iemand was aangehouden door de politie. Wat zou déze automobilist dan wel niet gedaan hebben?

Esther

zaterdag 12 november 2011

Meteora deel 2, Klimmen


Meteora is naast een toeristische trekpleister ook een klimgebied met voornamelijk lange routes, maar we waren niet zeker of we er wel wilden klimmen. Het is conglomeraat gesteente en er zijn nauwelijks goede haken te vinden. De afzekering moet je zelf aanbrengen. Voor de niet klimmers: conglomeraat lijkt wel wat op beton met kiezels erin. Erg lelijk gesteente, maar de rots als geheel kan heel bizarre vormen hebben en dat maakt het weer erg aantrekkelijk. De kiezels kunnen er uitkomen en dan heb je een 'gat'. Je klimt dus op kiezeltjes en gaatjes – en hoe je daar op moet afzekeren? De topo's die beschikbaar zijn, stammen uit de jaren tachtig. Er is in 2000 een herdruk verschenen, maar deze bevat geen nieuwe of verbeterde informatie. In de jaren 70 en 80 zijn veel routes door Dietrich Hasse en Heinz Lothaz Stutte geopend en zij hebben ook twee topo's gemaakt. Het gaat om een Band I en een Band II. De topo's kosten €30,- per stuk en de in de eerste wordt veel informatie gegeven over het gebied en de geschiedenis, maar ook over de klimtechnische aspecten van het klimmen op Meteora. De tekeningen en de informatie per route zijn erg summier – en het is niet handig in dit gebied om verkeerd uit te komen – abseilen kun je niet zomaar overal en teruglopen is er ook niet bij. Er is voor elk wat wils: je kunt er vierde graads routes klimmen, maar ook zevende graads. Veel routes hebben een plaatachtig karakter. De routes zijn tot ongeveer 300 meter lang. Verder heb je dubbeltouw en mobiel zekeringsmateriaal nodig.
We hebben de massieven van dichtbij bekeken en besloten dat we het alleen bij kijken zouden laten. Gegeven de kwaliteit van de steensoort, het type routes (plaat) en de ontoegankelijkheid van de topo's vonden we het wel best zo.

Esther

vrijdag 11 november 2011

Meteora deel 1: Sightseeing


Op mijn 40e verjaardag in oktober, kwamen we aan in Meteora. Suf van het aan één stuk door reizen door Servië en Macedonië van de dag ervoor, hadden we een verjaardag-rustdag. Rusten of feesten was er niet echt bij: het is er zo mooi dat ik niet stil kon blijven staan – ik wilde àlles zien en er misschien zelfs wel klimmen.

Sightseeig
Meteora ligt in Noord-West Griekenland en je vind er kloosters bovenop rotspilaren. De naam is gegeven door een monnik die in de 14e eeuw één van de vele torens beklom en er een klooster stichtte. Meteora betekent 'hoog verheven'. Maar al lang voor hem woonden er kluizenaars. Zij beklommen de torens en leefden zoveel als mogelijk afgezonderd van het 'normale leven'. Vanaf de 14e eeuw werd het er 'druk': er werden in totaal 24 kloosters gebouwd, en alle stonden in het teken van de rust en de kalmte. Geklommen en gebouwd werd er via stijgers, touwladders en takels. De monniken waren er al vroeg bij met 'bigwallen'.
In de 17e eeuw kwam de klad erin. Sommige monniken hielden er een als monnik verklede vrouw op na en vanaf de 18e eeuw werden de kloosters een toevluchtsoord voor belasting-ontduikende Grieken of andere vluchtelingen. De Tweede Wereldoorlog heeft Meteora ook weinig goed gedaan. Er zijn nog enkele kloosters bewaard gebleven en sommige worden nog bewoond. Sinds de jaren zestig zijn ook vrouwen welkom in Meteora en in één klooster leven en werken nonnen.
In 1988 heeft Meteora een plaats op de Werelderfgoedlijst gekregen. Onze ervaring is dat het er in een gebied dan niet rustiger op wordt. Wij hebben Meteora net na zonsopgang bezocht, maar zelfs toen zagen we al OAD-bussen langs-tuffen om toeristen af te leveren. Wij waren met name geïnteresseerd in de vorm en structuur van de rots en dat er mooie gebouwen op staan is mooi meegenomen. Bijzonder om te bedenken dat mensen deze prachtige omgeving kozen om in stilte en in eenzaamheid te leven (en tussendoor nog wat te klimmen).
Van de oorspronkelijke doelen, rust en kalmte, is niets overgebleven.

Esther

Morgen deel 2 'Klimmen in Meteora'

donderdag 10 november 2011

Klimmen voor dummies: 'routewaardering'


Omdat dit blog ook veel gelezen wordt door niet-klimmers, krijgen we regelmatig de vraag 'hoe zit dat nou met die nummers van die rotsen?'. Daarom voor het niet-klimmende publiek, een korte uitleg over de waardering van klimroutes.

Iedere route krijgt, nadat hij voor het eerst door iemand geklommen is, een waardering die iets zegt over de moeilijkheidsgraad van de route. De moeilijkheid wordt bijvoorbeeld bepaald door de grootte van de randjes die je vast kunt pakken of de grootte van de treetjes waar je op kunt staan. Ook de helling van de rotswand is van belang (liggend, vertikaal of zelfs overhangend). Daarbij kan ook de lengte van de route een belangrijke factor zijn, omdat in een lange route je spieren sneller zullen verzuren dan in een korte route, zeker als de route overhangend is.
Om het nog wat ingewikkelder te maken, zijn er verschillende schalen waarop routes worden gewaardeerd. Zoals je voor temperatuur de schaal van Celcius èn de schaal van Fahrenheit hebt, zo worden er voor de moeilijkheidsgraad van routes ook meerdere schalen gebruikt. Klimmers hebben het zelfs voor elkaar gekregen om meer dan zes verschillende schalen te bedenken. Binnen Europa zijn de meest gebruikte schalen de 'Franse' schaal en de UIAA schaal. In ons blog vermelden wij de waarderingen voor korte routes altijd in de Franse schaal en voor lange/alpiene routes in de UIAA schaal. De Franse schaal is herkenbaar aan een cijfer met als toevoeging een letter (bijvoorbeeld 6a), de UIAA schaal is herkenbaar aan de romeinse cijfers (bijvoorbeeld VI).

De Franse schaal
De waardering van een route in de Franse schaal wordt aangegeven met een cijfer tussen de 1 en de 9. Omdat er erg veel verschil kan zitten tussen routes binnen een zelfde graad wordt er gedifferentieerd door middel van de letters a,b en c; een 5b is moeilijker dan een 5a. Om de waardering nog nauwkeuriger aan te geven, wordt ook nog met het +teken gewerk; een 6a+ is moeilijker dan een 6a, maar makkelijker dan een 6b.

Hoe wordt de moeilijkheid bepaald?
De waardering van een route is geen exacte wetenschap. De regel is dat de klimmer die een route als eerste klimt een waardering aan de route geeft. Dit is dus in grote mate subjectief. Soms wordt de waardering van een route aangepast op basis van de mening van klimmers die de route daarna geklommen hebben. Vaak blijft de originele waardering gehandhaafd. Je hoort klimmers dan vaak ook praten over 'harde' of 'zachte' routes. Met een 'harde'route wordt dan bedoeld dat de gegeven waardering te laag is.

Hoe moeilijk is dat dan?
Het is als niet-klimmer waarschijnlijk moeilijk om je een voorstelling te maken van een route in een bepaalde moeilijkheidsgraad. Onderstaande opsomming geeft hopelijk toch enig inzicht. Het overzicht is gebaseerd op de Franse schaal.

- 1e en 2e graads
Bij deze graad is er nog geen sprake van klimmen. Je moet meer denken aan een lastig pad. Je handen heb je nog niet nodig om je voort te bewegen. Deze graad komt dan ook niet voor in klimgebieden of in de klimhal.

- 3e graads
Bij de 3e graad is er meer spraken van klauteren dan klimmen. De handen zijn inmiddels nodig om je voort te bewegen maar je hebt geen speciale vaardigheden of training nodig om dt te kunnen.

- 4e graad
De 4e graad is de graad waar het klimmen eigenlijk begint. Dit is de laagste graad die je aan kunt treffen in klimgebieden of klimhallen. De meeste mensen zullen in deze graad omhoog kunnen komen. Alhoewel sommigen wel ernstig vermoeid zullen raken.

- 5e graad
Na enige oefening bereiken de meeste mensen al snel de 5e graad. De grepen zijn meestal zo groot dat je ze nog met alle vingers kunt vast pakken en de wanden zijn niet of nauwelijks overhangend.

- 6e graad
De 6e graad is voor veel klimmers het hoogtse niveau dat ze zullen bereiken. Het gemiddelds klimniveau in een Nederlandse klimhal ligt waarschijnlijk ergens rond de 6a. Klimmers in Nederland die dit niveau beheersen klimmen vaak 1 tot 2 keer per week in de klimhal. De greepjes worden vaak zo klein dat je ze nog maar met 2 of 3 vingers vast kunt houden. De routes zullen ook veel vaker in een overhangende wand zijn.

- 7e graad
Mensen die deze graad beheersen zijn getransformeerd van mens tot klimmer. Klimmen is vaak een wezenlijk deel van het leven en er wordt meestal meerdere avonden of dagen per week aan het klimmen besteed. Routes worden beklommen die voor niet-klimmers onmogelijk lijken.

- 8e graad
De 8e graad werd lange tijd beschouwd als de hoogst mogelijke graad die door een mens beklommen kon worden. De meeste klimmers zullen dit niveau bereiken. In Nederlandse klimhallen zul je maar weinig routes van het niveau 8a aantreffen en 8c al helemaal niet. Klim je een 8b, dan kun je een uitnodiging voor het Nederlands team verwachten.

- 9e graad
De 9e graad wordt alleen geklommen door klimmers die van een andere planeet lijken te komen: de zwaartekracht lijkt voor hun niet te bestaan. Wereldwijd zijn er maar een paar klimmers die ooit een route in deze graad geklommen hebben. De moeilijkste route die tot nu toe ooit geklommen is, heeft de waardering 9b+ gekregen.

Wat klimmen jullie dan?
Esther heeft de afgelopen maanden een enorme vooruitgang geboekt. Naast haar eerste 6b+ heeft zij inmiddels ook meerdere 6c's en 6c+ geklommen. Mijn klimniveau is minder hard gestegen. Vorig jaar klom ik mijn eerste 7a, tijdens deze reis heb ik daar inmiddels twee andere 7a-routes en een 7a+ aan toe kunnen voegen. Kortom, we zijn heel normale mensen die enigszins fanatiek zijn.

Update: inmiddels (2015) heeft Esther haar eerste 7c geklommen en Pieter een 8a.

Pieter

dinsdag 8 november 2011

Wanneer gaat u weer aan het werk?


Tijdens onze reis vanuit Kroatië naar Griekenland werden we door de Servische douanebeambten gewaarschuwd voor mogelijke problemen bij de grens van Griekenland. Er werd namelijk gestaakt door de douane. Omdat we verder geen gedetailleerde informatie hadden, reden we toch maar verder. Bij de volgende grensposten werd ons niets meer gemeld. Zelfs niet toen we Macedonië uitgingen, richting Griekenland.
Maar toen we vanuit het niemandsland tussen Macedonië en Griekenland de Griekse grens naderden, zagen we alleen gesloten slagbomen. Gelukkig waren ze enigszins coulant en lieten ze om de drie uur ook een paar auto's door. De personenauto's mochten wel door, de vrachtwagens niet. Met een paar uur vertraging konden we verder naar Meteora.
Toen we de volgende dag Trikala bezochten om een topo te kopen, vonden we het opmerkelijk druk op straat. En wat zaten de cafés vol... Op een aantal winkels hing een poster, we begrepen dat er een algehele staking van 48-uur van start was gegaan die dag. Alles en iedereen staakte: de bakker, de trein, de scholen. De douanebeambten die we de vorige dag ontmoet hadden, waren kennelijk wat fanatieker: die waren al twee dagen eerder van start gegaan. En waarom zat de slager in een lege winkel? Wilde hij wel werken, maar staakte het slachthuis?
Pas twee dagen later kwam het normale leven weer een beetje op gang. Maar toen we de overtocht met de boot naar Kalymnos wilden boeken, bleek dat er nóg fanatiekere stakers waren. De veerboten staakten namelijk de hele week. De eerstvolgende boot die we konden boeken was pas 5 dagen later. Omdat we geen woord Grieks spreken hebben we een boekje 'Hoe en wat in het Grieks' bij ons. Maar de belangrijkste zin blijkt daar niet in te staan: 'Wanneer gaat u weer aan het werk?'

Pieter