zondag 1 maart 2015

Achter slot en grendel

Vorige week zaterdag hadden we 's ochtends boodschappen gedaan en toen we 's middags wilden gaan lunchen ging de achterklep van de bus opeens niet meer open... We konden ineens niet meer bij de meest essentiële zaken zoals de kookspullen, het eten, het water en het gereedschap.
Er is nauwelijks ruimte tussen de achterkant van het bed en de achterklep, waardoor het slot van binnen uit niet of nauwelijks bereikbaar is. Met heel veel moeite had Pieter er toch een arm tussen gekregen en enig gereedschap kunnen bereiken. Maar tot grote frustratie lukte het niet om ook het slot open te krijgen.  Het slot van de klep zit laag - dus je kunt er met geen mogelijkheid goed bij...
De enige manier om bij het slot te kunnen komen en het te kunnen repareren leek om het volledige interieur (kast. bed etc, etc) uit de bus te halen en daarna weer teug te zetten. Een operatie die bij elkaar wel bijna een week zou kosten.
Maar ja, hoe doe je dat als je onderweg bent en niet de beschikking hebt over een afdakje of schuur waar je je spullen even kunt onderbrengen?
De hele verdere zaterdag hebben we gezocht naar een betaalbaar vakantiehuisje of iets dergelijks waar we onze spullen konden stallen èn waar we aan de bus konden klussen. Geluncht hebben we met droog brood en water - dat lag toevallig voorin de bus. En 's avonds zijn we wat gaan eten bij een bar. Omdat we 's avonds nog geen goed onderdak voor een paar dagen gevonden hadden en de klep nog steeds niet open ging, gingen we enigszins in mineur naar bed.
De volgende ochtend heeft Pieter na een ontbijt van droog brood en water nog eens naar het slot gekeken. Met veel geweld heeft Pieter uiteindelijk het slot eruit gebroken. HOERA! De klep kon weer open! Nú konden we weer doen wat we wilden, alleen kon de klep nu niet meer goed dicht ;-)
Na een heerlijke bak zelfgemaakte koffie zijn we gewoon gaan klimmen en de volgende ochtend hebben we Bensie in Lleida laten repareren. Binnen een uur had de dealer het slot vervangen en konden wij weer verder met de reis.