maandag 30 juni 2014

Gear-review: Mammut Smart Alpine

Na de succesvolle introductie van de Mammut Smart, waar we al eerder al een review over schreven, heeft Mammut nu ook een speciale versie voor dubbeltouw uitgebracht: de Smart Alpine.

Algemeen
De Smart Alpine lijkt erg op zijn voorganger. Het is feitelijk een dubbele versie van de standaard Smart, waar ook nog een oog aan is toegevoegd om hem in de standplaats te kunnen hangen. De bediening is, na bestudering van de handleiding, redelijk eenvoudig. De Smart Alpine is een relatief groot zekering apparaat en hij oogt massief, maar het gewicht van 125 gram valt erg mee.

Touwdiameter
Van de Smart Alpine zijn twee versies beschikbaar voor verschillende touwdiameters. Eén voor een diameter tussen 7,5 en 9,5 mm en één voor een diameter tussen 8,9 en 10,5 mm. De smalste is daarmee geschikt voor de meeste moderne dubbeltouwen. Met een tweelingtouw moet je wel even opletten, want deze zijn tegenwoordig al onder de 7,5 mm verkrijgbaar. Als je met hetzelfde apparaat ook met enkeltouw wil kunnen zekeren, kan het lastig zijn om tussen de twee versies te kiezen.

Zekeren voorklimmer
Het zekeren van een voorklimmer gaat op dezelfde manier als bij de Mammut Smart voor enkeltouw. Je moet de hendel met één hand goed omhoog houden, terwijl je met de andere hand het touw uitgeeft. Het is bij de Smart Alpine wel lastiger om twee strengen touw netjes door de geultjes het apparaat in te voeren. Voor een soepel uitgeven van het touw is het erg belangrijk dat je het touw netjes op de standplaats hebt liggen/hangen. Omdat je met één hand continu de hendel omhoog moet houden kun je niet zo makkelijk een hand vrij maken om het touw een beetje te organiseren. De hendel moet altijd omhoog is gericht zijn om te voorkomen dat de Smart blokkeerd als de voorklimmer touw inneemt.  De Smart Alpine heeft niet de mogelijkheid om hem ook nog in een andere modus te gebruiken waarin deze niet blokkeert.

Zekeren van een naklimmer
De Smart Alpine is makkelijk op de standplaats te bevestigen. Je moet er alleen wel opletten dat de karabiner waar het touw door loopt 'buiten' het zekeringsapparaat hangt.  Iets wat er in eerste instantie een beetje raar uitziet. Ook als je weer overgaat naar het zekeren van een voorklimmer moet je niet vergeten deze karabiner weer op de juiste plek 'in' de Smart te hangen. Verder is de bediening redelijk intuïtief, zeker als je een reverso of ATC-guide gewend bent. Het zekeren van één of twee naklimmers gaat soepel en het apparaat blokkeert goed als de naklimmer gaat hangen. Ook met een één van de twee touwen geblokkeerd kan het andere touw nog steeds goed ingehaald worden.

Laten zakken van een naklimmer
Het weer laten zakken van een naklimmer is bij automatisch blokkerende apparaten (zoals de ATC-guide) vaak erg lastig. Ook bij de Mammut Smart Alpine is dat een hele kunst als het apparaat volledig belast is door het gewicht van de naklimmer. In de handleiding wordt gesuggereerd dat dit eventueel gedaan kan worden door de hendel met de hand te bedienen. Het is ons niet gelukt om dit succesvol te doen. Een andere methode die beschreven wordt is het verbinden van een schlinge aan de hendel en deze via de standplaats te voeren en daar vervolgens in te gaan staan. Ook via deze methode vonden wij het aardig lastig om de blokkering van de Smart Alpine op te heffen.
Een belangrijk aandachtspunt is dat de Smart met een HMS-karabiner in de standplaats gehangen wordt (naast de HMS waar het touw doorloopt). Als je een standaard D-vormige karabiner gebruikt heeft de Smart namelijk niet voldoende bewegingsruimte om de beweging te maken die nodig is om een naklimmer te laten zakken. In de handleiding staat wel overal een HMS in de bijbehorende tekeningen, maar is niet expliciet aangegeven dat dit ook een HMS moet zijn. Daarnaast is, om voldoende bewegingsruimte te hebben, het sterk aan te raden om de Smart niet rechtstreeks in de standplaats te handen maar in een schlinge.
Ook staat in de handleiding dat het voldoende is om bij het opheffen van de blokkering het zekeruiteinde van het touw met de hand vast te houden.  Maar omdat bij het opheffen van de blokkering erg veel kracht gebruikt moet worden is het heel erg lastig om dit gecontroleerd te doen. Wij raden dan ook sterk aan om altijd een back-up zekering te gebruiken (b.v. HMS-knoop), zoals dat ook bij de bediening van de Reverso wordt aangeraden. Je moet daarbij ook nog de touwen strak naar beneden houden om te voorkomen dat het touw naar de naklimmer niet onder het ander touw schiet (zie foto). Het apparaat raakt dan volledig geblokkeerd.

Abseilen
Abseilen met de Smart in de geblokkeerde stand gaat redelijk soepel. Je kunt de afdaalsnelheid met de hendel goed controleren. Als je het touw volledig loslaat kan het touw nog een beetje (langzaam) doorslippen. Het is daarom verstandig om ondanks de blokkering van het apparaat zelf ook nog een back-up-prusik te gebruiken. Dit is ook als standaard methode in de handleiding aangegeven. Door de Smart om te draaien kun je er eventueel ook mee abseilen zonder de blokkeer stand (vergelijkbaar met standaard ATC).

Concurrenten
Lees hier de reviews van  andere zekeringsapparaten voor dubbeltouw

Prijs
De Smart Alpine heeft een adviesprijs van ongeveer 45 euro en is daarmee ongeveer 15 euro duurder dan de Smart voor enkeltouw.



©2014 nonstopclimbing.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten