maandag 19 maart 2012

Topo-review: Chulilla

Van een groot en al wat ouder klimgebied als Chulilla zou je verwachten dat er al jaren een mooi uitgegeven topo beschikbaar zou zijn. Dit is helaas niet het geval. De enige boekjes die beschikbaar zijn, hebben meer weg van een bundeltje papier dat met een nietje aan elkaar vast zit. Ons exemplaar was na één dag een losbladig systeem geworden. Daarbij komt nog dat er niet één boekje is dat het gehele klimmassief bevat, maar twee. De boekjes heten:
1. Chulilla 2008 Guia de Escalada (alle oude sectoren)
2. Chulillia update (alle nieuwe sectoren)

Naar verluidt wordt er momenteel gewerkt aan een nieuwe topo die alle sectoren bevat.

1. Chulilla 2008 Guía de Escalada
Deze geheel Spaanstalige uitgave is uitgegeven door Guillermo Ligorio die in het verleden actief was in Chulilla. Naast een korte inleiding in het Spaans bevat het boekje alleen een foto van het massief met de daarin getekende routes en een lijstje met de namen en waarderingen. De foto's zijn soms zo slecht dat je de indruk hebt dat ze 's avonds laat genomen zijn. Enige andere informatie zoals over aanloop, type routes, of zon-oriëntatie ontbreekt. De topo is relatief duur en onduidelijk is of de opbrengst op enige manier bijdraagt aan het onderhoud en de inrichting van de massieven van Chulilla. Dat wordt in elk geval niet vermeld in de topo.

Topo: Chulilla 2008. Guía de Escalada
Auteur: Guillermo Ligorio
Jaar van uitgave: 2008
Registro de la propiedad intelectual V-515-08
Prijs: €15,00, te koop bij VVV en kiosk

Non-stop waardering: anderhalve ster

2. Chulilla update
De laatste jaren zijn er veel nieuwe routes geopend in Chulilla. Deze routes zijn weergegeven in een soort update. Ook dit boekje bevat alleen een foto van het massief met de daarin getekende routes en een lijstje met de namen en waarderingen. Al moeten we zeggen dat de foto's deze keer van betere kwaliteit zijn. De update wordt uitgegeven door een groep klimmers die op dit moment actief is met het openen van nieuwe routes. De opbrengst komt daarom wel ten goede van het massief.
Het bijzondere is dat deze topo ook gewoon gratis, en in een betere kwaliteit, op internet staat zodat je hem zelf kunt printen. Ook heeft hij in het Spaanse klimblad Desnivel (november 2010) gestaan. Als je voornamelijk (hoge) zesde-, zevende en achtstegraads routes klimt, dan heb je aan dit boekje voldoende.

Topo: Chulilla update
Auteurs: Chulilla Climbing
Jaar van uitgave: 2010
Prijs: €10,00 of gratis als je hem zelf uitprint (chulillaclimbing.com)
Verkrijgbaar: Bij de plaatselijke hut (alleen in het weekend open; een kopie van het artikel van Desnivel is gratis verkrijgbaar bij de VVV.

Non-stop waardering: anderhalve ster

Tip
De eigenaar van de Albergue El Altico, Pedro Pons (voormalig world cup boulderkampioen), opent zelf ook routes. In de hut kun je kopietjes maken van de voorlopige topo's. Je moet er wel even naar vragen - het helpt als je een biertje bestelt!

Naschrift 2015: In 2013 is een nieuwe topo verschenen, klik hier voor de review.
Pieter
©2012 nonstopclimbing.nl