In de eerste weken van de reis hadden we al gemerkt dat de rechter voorband van de bus langzaam leeg liep. Na hem al een paar keer opgepompt te hebben was het dan toch tijd voor een bezoek aan een Franse bandenspecialist. Tot onze verrassing werd er direct een Engels sprekende werknemer bijgehaald en ging men meteen aan de slag. Binnen een half uur werd de geplakte band weer gemonteerd op de bus. Toen werd echter geconstateerd dat er wat speling op het wiel zat. Geen groot probleem, slechts de vervanging van een onderdeel. De bandenspecialist zei dat hij het onderdeel kon bestellen en de volgende dag al kon monteren. Ik had voor die dag al een rustdag gepland dus de afspraak was snel gemaakt. Tot zover geen vuiltje aan de lucht.
Volgens afspraak verscheen ik de volgende dag om 11 uur bij de garage. Toen bleek dat het onderdeel niet binnen was gekomen. Na een telefoontje met de leverancier kreeg ik te horen dat niet duidelijk was wanneer het wèl geleverd kon worden. Tijd voor een alternatief plan dus.
Gelukkig bleek er in de buurt een Mercedes dealer te zitten. Ik ging er van uit dat zij het snel konden oplossen. Nog geen uur later stond ik de garagist uit te leggen wat er aan de hand was en wees ik hem het onderdeel aan dat vervangen moest worden. Hij zei dat ze wel een diagnose van het probleem zouden doen. Hoezo diagnose? Ik had het onderdeel net aangewezen! Maar goed, ik was al lang blij dat ze aan de slag zouden gaan, dus ging ik akkoord. Vervolgens merkte de man op dat ze wel eerst 2 uur lunchpauze hadden – of ik even kon wachten....
Twee uur later stond ik weer bij de dealer voor de deur. Binnen korte tijd werd Bensie de garage ingereden. Maar er was niemand die ook maar één vinger uitstak naar onze geliefde bus. Er was alleen maar een mannetje dat allerlei administratieve handelingen uitvoerde. Ruim 40 minuten later, toen alle administratieve handelingen afgerond waren, werd de bus vijf meter verder de garage ingereden en ging men aan de slag. Na nog een hele tijd wachten kreeg ik eindelijk het resultaat van de 'diagnose'. Er moest een onderdeel vervangen worden. Tja, dat had ik ze 3,5 uur geleden al verteld! En ook hier had de garage het onderdeel niet op voorraad... of ik de volgende dag even terug kon komen...
De volgende dag, na de lunchpauze, stonden we weer vol verwachting bij de dealer. Niet veel later werd Bensie naar binnen gereden en leek er daadwerkelijk wat te gaan gebeuren. Maar het duurde erg lang voordat we de bus weer naar buiten zagen komen. Toen kwam de garagist ons melden dat er problemen waren met het uitlijnen van de wielen. De velgen waren niet de oorspronkelijke Mercedes Benz velgen en dat was een probleem. Voor dit klusje hadden ze een uur extra nodig. Terwijl het in Nederland bij een willekeurige garage in 15 minuten gepiept is! Na wat discussie over wie deze extra tijd zou betalen – wij dus niet - ging men weer aan de slag. Maar één uur werd al snel twee uur n twee uur werden 3 uur... Af en toe kwam Bensie even uit de garage voor een korte proefrit om vervolgens weer net zo snel terug te rijden. Uiteindelijk kwam dan om 6 uur, vlak voor sluitingstijd, de verlossende mededeling dat alles gereed was.
Er is niks mis met Franse garages, maar je moet er wel de tijd voor nemen.
Pieter
Geen opmerkingen:
Een reactie posten