dinsdag 26 mei 2015

Topo review: Topoguide Alpen band 3

Trilogie volbracht
Met het uitkomen van het derde en laatste deel van 'Kletterführer Alpen' hebben de auteurs een levenswerk afgerond. De drie delen vormen samen een verzameling waarin meer dan 1000 van de belangrijkste en mooiste multi-pitch routes van de Alpen (en directe omgeving) zijn beschreven. Wij kennen geen andere topo waarin de routes met zoveel details zijn weergegeven. Ook is het bijzonder dat de auteurs de routes op hun eigen(wijze) manier van waarderingen en commentaren hebben voorzien. Wij waarderen deze topo dan ook met 5 sterren.

Details
In dit derde deel wordt de lat nog net even wat hoger gelegd dan in de voorgaande delen. In de tekeningen van de routes zijn nog meer details en aanwijzingen opgenomen. Daarbij zijn er meer overzichtkaartjes opgenomen met informatie over de aanloop en terugweg van en naar de massieven. En ook nu schrikken de auteurs er niet voor terug om de nodige kritische kanttekeningen te plaatsen als het gaat om de schoonheid, kwaliteit en afzekerbaarheid van de routes.

Nieuw
Naast de bekende regio's zoals Mont-Blanc, Dolomieten en Dauphiné zijn er in dit derde deel voor het eerst ook een groot aantal routes in de Verdon en een aantal routes in de Zee-alpen (Aiglun) opgenomen.

De toekomst
De auteurs spreken zelf in het voorwoord de verwachting uit dat boeken als deze in de toekomst achterhaald zullen worden door informatie op internet. Wij denken dat zoveel kwaliteit en betrouwbaarheid voorlopig nog nergens anders te vinden is. Deze drie 'standaardwerken' zou iedere enthousiaste multipitcher in zijn bezit moeten hebben.

Gegevens
Titel Kletterführer Alpen, Band III
Auteurs: N. Luzar, V. Roth